maandag 29 oktober 2012

Gangnam Style

Read the English translation HERE


PSY, de muziek sensatie van najaar 2012! De muziekwereld staat volledig op z'n kop!?

Ongeveer 3 maanden terug, via één van de vele sociale media (tumblr) die tegenwoordig in gebruik is, wordt ik gelinkt naar een filmpje op youtube. De uploader heeft videobeelden van haar favoriete Koreaanse  groep  ZE:A gecombineerd met het muzieknummer van een andere Koreaanse artiest, Gangnam Style van PSY blijkt later. (Nooit van gehoord destijds) Het filmpje is wel grappig (als je een fan van ZE:A bent), maar de muziek bleef me niet bij. Stel je mijn verbazing voor als enkele weken later dit nummer de hele wereld overneemt en ik het zelfs op de Nederlandse radio hoor!

 
Oppa ZE:A Style


Hoe hij het deed, dat is een raadsel, maar binnen enkele weken zet PSY de muziekwereld op z'n kop. Of het nu echt zijn nummer Gangnam Style is, of het dansje wat hij erbij verzonnen heeft, dat kan niemand met zekerheid zeggen. Wat we wel weten, hij is de muzieksensatie van najaar 2012. Of daar lijkt het tenminste sterk op.

Binnen de kortste keren weet PSY de hele wereld voor zich te winnen. Het nummer stond niet alleen bovenaan de Koreaanse hitlijsten, maar sleepte ook de hoofdprijs binnen in landen als de Verenigde Staten, Australië, Nieuw-Zeeland en Groot-Brittanië. Ook in Nederland wist Gangnam Style tot de nummer 1 positie door de dringen. Ook op youtube doet PSY's Gangnam Style het goed. Nooit eerder kreeg een video op youtube zoveel likes.

Gangnam Style - PSY


Door deze mijlpaal is K-pop opeens helemaal hot! Hoewel, in mijn naaste omgeving merk ik er eigenlijk maar weinig van. Al mijn vrienden die al van K-pop hielden spreken er niet over en mijn vrienden die niets met K-pop hebben, die hoor ik er ook niet over. Het is dus maar de vraag hoeveel er nu eigenlijk veranderd is. Het is waarschijnlijk weer zo'n hype die binnen de kortste keren overwaait. De kans dat PSY zijn succes zal evenaren met een nieuw nummer acht ik nihil. Bijna iedereen kent Gangnam Style, maar over de rest van zijn muziek hoor je eigenlijk niets. Dat maakt het misschien des te bijzonderder dat PSY zo hoog in de hitlijsten kwam in zoveel landen.

Om eerlijk te zijn ben ik echt verbaasd dat dit nummer tot de nummer 1 positie heeft weten te komen. Ik kan niet zeggen dat ik veel K-pop luister, maar er zijn echt zoveel betere nummers die ik veel liever in de hele wereld bekend had gehad. Ja, ik vind Gangnam Style nu niet bepaald een geweldig nummer. Qua melodie is het misschien wel oké, maar de lyrics slaan echt nergens op. Hetzelfde geld overigens voor de video. Mensen kunnen veel zeggen, maar van alle K-pop muziekvideo's die ik heb gezien, was die van Gangnam Style echt de slechtste.

Om het netjes te zeggen, het is gewoon niet mijn stijl. Gelukkig voor PSY zijn er heel veel mensen die mijn mening niet delen. Daarom rest mij hem alleen nog te feliciteren met zijn succes en laat ik dit onderwerp verder met rust. Ik heb mijn zegje gedaan en iedereen is vrij om zijn zegje er aan toe te voegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten